Wednesday, February 23, 2011

|:> Hidup berpasangan <:|

Rasulullah SAW bersabda:
"Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahilah dia. Jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakkan berleluasa."
(Riwayat Al-Baihaqi)

-SEKADAR GAMBAR HIASAN-
Sesungguhnya telah ALLAH janjikan bahasa setiap hamba-NYA telah ditetapkan jodoh dan tertulis nama mereka dalam Loh Mahfuz lagi. Sedangkan kewujudan Hawa adalah dari tulang rusuknya Adam. Kita tidak akan tahu siapakan jodoh yang telah ALLAH tetapkan buat kita.

"Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula ALLAH menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada ALLAH dengan (menggunakan) nama-NYA kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahum. Sesungguhnya ALLAH sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)


Tapi yang pasti ALLAH lebih mengetahui setiap yang terbaik buat hamba-NYA. 
Seperti janji ALLAH yang terakam dalam Surah al-Nur:

"Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)" (Surah al-Nur 24: 26)

Buat sahabat ku, semoga hubungan kalian berkekalan di dunia dan di akhirat. Sematkanlah CINTA antara kalian dengan CINTA pada ALLAH Yang Maha Esa. Sesungguhnya DIA yang berhak untuk kita cintai sepenuh hati demi menjaga hubungan duniawi agar kekal hingga ke syurga Firdausi...AMINN ALLAHUMMA AMINN..

-SEKIAN-

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...